250 milionów złotych na nowe tramwaje

2009-01-142

102na20Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku ogłosił przetarg na zakup 35 nowych tramwajów. Nowe pojazdy mają się pojawić do 2011 roku. – Przetarg został już zgłoszony do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej – potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM.Koszt zakupu 35 nowych wozów szacuje się na ok. 250 mln zł. 40 proc. pokryje Unia Europejska, reszta środków pochodzić będzie z kredytu zaciągniętego przez ZKM. Nowe wozy miałyby się pojawiać w Gdańsku stopniowo. Wówczas z miejskich torów znikną wysłużone, niekiedy blisko 30-letnie tramwaje typu Konstal 105Na, dominujące na gdańskich torach.
Zastąpi je 35 nowych wozów (a może i więcej, jeśli uda się wywalczyć w UE więcej pieniędzy) oraz 46 tzw. dortmundów. Są to niemieckie tramwaje typu N8C, produkowane na przełomie lat 70. i 80. Wszystkie 46 wozów zakupionych w Dortmundzie będzie poddanych gruntownej modernizacji w poznańskiej fabryce Modertrans.

Obecnie po Gdańsku jeździ dziewięć jeszcze nieprzebudowanych dortmundów, a dwa wozy typu N8C są w Poznaniu i czekają na remont. W tym roku do Trójmiasta ma dotrzeć kolejnych 14 dortmundów.
Gdańsk dba o tabor współczesny, ale nie tylko. Miasto wzbogaciło się bowiem o kolejny zabytek. Z Wrocławia do Trójmiasta dotarł tramwaj 102Na z 1970 roku.
Przegubowy skład przewieziony został do Gdańska na lawecie w ubiegłym tygodniu.
– Jest sprawny technicznie, niemal do ostatniej chwili kursował po Wrocławiu w komunikacji regularnej – mówi Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego. – Sprowadzenie tramwaju było możliwe dzięki współpracy Urzędu Miejskiego, Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku i PSSTM.

Wyprodukowane w chorzowskim Konstalu „Stodwójki” kursowały po gdańskich torach do lat 80. Wrocław jest ostatnim miastem, które eksploatuje je w ruchu regularnym. Kilka miesięcy temu wycofano je z ruchu na Górnym Śląsku (stoją w rezerwie i czasem pojawiają się „w akcji” w godzinach szczytu) oraz w Poznaniu.
– Wrocław też ma wycofać je z eksploatacji jeszcze w tym roku. Była to zatem niemal ostatnia okazja, by sprowadzić do Gdańska czynny tramwaj tej serii – zwraca uwagę Adam Kaszubowski.

Na razie tramwaj stoi w zajezdni we Wrzeszczu, ale prawdopodobnie docelowo jego „garażem” będzie Nowy Port. „Stodwójka” ma już podczas tych wakacji stanowić turystyczną atrakcję, jednak terminów kursowania i trasy jeszcze nie ustalono.

– Początek trasy mógłby mieć w okolicy Głównego Miasta, później jechać do Oliwy i dalej na plażę do Jelitkowa. Mapki reklamujące tramwaj, z zaznaczonymi najbardziej atrakcyjnymi miejscami na trasie przejazdu, mogłyby być dostępne między innymi w punktach informacji turystycznej – sugeruje radna Agnieszka Pomaska, przewodnicząca Komisji Turystyki i Promocji Miasta.

W czwartek na pętli przy Abrahama, koło zajezdni we Wrzeszczu, odbędzie się uroczysta prezentacja „Stodwójki”.

Antyk na torze

Konstal 102Na jest czwartym i najmłodszym zabytkiem na torach w Gdańsku.
Najbardziej wiekowym zabytkiem jest Herbrand Metropolitan z 1873 roku – jeden z najstarszych zachowanych na świecie tramwajów konnych. Z 1927 roku pochodzi tramwaj Bergmann. Wagony tej serii wprowadzono w związku z otwarciem linii „plażowej” na Stogi. Zachowany wagon wycofano z eksploatacji w 1973 roku, a pod koniec lat 80. odbudowano i przeznaczono do celów turystycznych.
Od czterech lat w ruchu turystycznym funkcjonuje też tramwaj „Kostal N” z 1952 roku. W ruchu regularnym kursował on do lat 80., później służył jako pojazd roboczy. W 2005 roku przeszedł remont.

Źródło: Paweł Rydzyński, Polska Dziennik Bałtycki

2 comments

  • Kamil

    2009-01-15 at 17:28

    Zaintrygował mnie ten obrazek, cały czas mam wątpliwości czy to świetnie wykonany rysunek czy też kiepskiej jakości zdjęcie.. A gdybym nie wiedział, że to tramwaj, to bym uznał, że to zdjęcie/rysunek przedstawia metro z XIX wieku bądź początku XX w..
    No, a odnośnie inwestycji – to dobrze, im nowsze tramwaje tym lepiej.. A i pozostawienie reliktu przeszłości potrzebne jest

    Reply

  • Artur

    2009-09-01 at 09:15

    Czy serio można traktować pomysł skasowania wagonów 105Na? Jest ich tyle,że Gdańsk musiałby jeszcze „trochę”tych PES dokupić.Czy nie sensowniej byłoby dokupić niskopodłogowe doczepy do wyremontowanych 105Na? N8C-NF się nie sprawdzą na liniach,gdzie teraz jadą po 3 wagony 105Na.No chyba,że z Niemiec sprowadzi się następne np N6C i pospina po dwa-ale wtedy kwestia niskiej podłogi….coś cienko wygląda ta nowa niska platforma…tramwajowa

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

https://www.pomaska.pl/wp-content/uploads/2023/10/apomaska_logowhite.png
Kontakt
58 767 72 40
574 152 793
Biuro Poselskie Agnieszki Pomaskiej, al. Grunwaldzka 82 (CH Manhattan, IV piętro), 80-244 Gdańsk