Jeszcze w tym tygodniu do laski marszałkowskiej trafi projekt ustawy Platformy zakazujący partiom politycznym płatnych reklam w mediach i na dużych billboardach – dowiedział się reporter TOK FM.
W niemal 70-stronicowym projekcie posłowie PO zobligowali partie, aby pieniądze, które do tej pory wydawali na promocje w mediach, przeznaczyli na tworzenie i utrzymywanie fundacji politycznych. Te, zgodnie z założeniami, miałyby być swoistymi ciałami doradczymi dla partii.
Większy akcent na debaty, mniejszy na PR
– Chcemy tą ustawą zmobilizować partie do tego, aby więcej środków przeznaczały na takie zaplecze ekspercie. Jednocześnie zakazujemy płatnej reklamy w radiu, telewizji i na dużych billboardach. Może tym sposobem partie położą większy akcent na dyskusje i debaty, a nie na propagandę i PR podczas kampanii wyborczej i poza nią – mówi Agnieszka Pomaska z PO, współautorka projektu.
Fundacje polityczne mają być oddzielnymi podmiotami prawnymi. Projekt mówi o tym, że każde z ugrupowania będzie musiało wydać na nią co najmniej 25 proc. ze swojej partyjnej subwencji. – Mamy nadzieję, że te podmioty będą w pewnym sensie niezależne od polityki – podkreśla Pomaska.
Platforma chciałaby uchwalić projekt jak najszybciej, aby obowiązywał jeszcze przed przyszłorocznymi wyborami parlamentarnymi. Ale projekt już budzi w Sejmie sprzeciw opozycji.
– To nie są standardy dla kraju europejskiego, ale raczej dla krajów Dalekiego Wschodu czy niektórych z Ameryki Południowej – komentuje Adam Hofman z PiS. Jego zdaniem projekt PO to mocne ograniczanie kampanii, a przez to i zasad demokracji. – Przez to taki monopol jednej partii, który mamy teraz, będzie się utrzymywał – zauważa poseł PiS.
Źródło:
Koniec partyjnych reklam w telewizji? PO chce zakazać płatnych spotów
Tokfm.pl
Łukasz Antkiewicz
wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80271,8411934,Koniec_partyjnych_reklam_w_telewizji__PO_chce_zakazac.html