Ponieważ otrzymuję sporo pytań w związku z Tramwajem na Morenę, poniżej przedstawiam trochę informacji na temat opracowania projektu budowy tej linii w ramach III etapu Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej (GPKM III) przygotowany przez CNTK i IMC Polska. Zaznaczam, że nie jest to ostateczna wersja projektu, zwłaszcza, że zakłada ona dwa warianty. Jej budowa uzależniona jest także od pozyskania unijnych środków na cały GPKM III. Skoro jednak udało siez Tramwajem na Chełm, czemu miałoby się nie udać z Tramwajem na Morenę?:)
Dla tej inwestycji zarezerwowano pas gruntu między jezdniami ulic: Bulońska, Rakoczego i Nowolipie. Nowa linia ma zostać połączona z torami tramwajowymi na pętli istniejącej na Siedlcach, poprzez węzeł drogowy Łostowicka/Kartuska.
Istotnym elementem na tej trasie są przystanki. Wg zaleceń ZTM powinny one znajdować się w następujących miejscach:
Kierunek Śródmieście(Siedlce)- Morena (Migowo) (i analogicznie w drugim kierunku):
- początek peronu na pętli Siedlce
- przystanek Piekarnicza
- Piecewska
- Budapesztańska
- Migowo
- początek pętli Migowo
- proponowane jest także prowadzenie dodatkowego przystanku na wysokości ulicy Belgradzkiej
Odrębną kwestią jest sprawa pętli tramwajowych.
Proponowane są 2 opcje:
1. Likwidacja pętli Siedlce i urządzenie punktu przesiadkowego ze wspólnymi przystankami autobusowo-tramwajowymi. Zaletą tego rozwiązania jest usprawnienie przesiadania się pasażerów z jednego pojazdu w drugi i nie przechodzenia przez nich żadnych pasów ruchu tramwajów czy autobusów.
2. Pozostawienie pętli Siedlcei umieszczenie oddzielnie przystanków tramwajowych i autobusowych. Pasażerowie z tramwaju muszą przejść na odpowiedni przystanek autobusowy przecinając pas ruchu autobusów. Ta opcja jest jedyną która spełnia warunek zachowania elastyczności w organizacji ruchu w okresie przejściowym, w którym trwać będzie wymiana taboru na niskopodłogowy.
Pętla Migowo planowana jest na końcu trasy nowego odcinka czyli za skrzyżowaniem Bulońskiej z Myśliwską. Biorąc pod uwagę dalszy rozwój sieci tramwajowej w kierunku Jasienia jest wiec tylko jedna opcja: należy usytuować pętlę na północ od osi dalszej trasy.
Przystanki końcowe będą jednak usytuowane na końcu ulicy Bulońskiej, na wysokości przystanków autobusowych.
Koszt budowy:
Szacunkowy koszt budowy wynosi obecnie nieco ponad 60 milionów złotych. Koszt zawiera: dokumentację, tor, przystanki, przejazdy drogowo0torowe, infrastrukturę trakcyjną, podstacje, kabel WN, kable trakcyjne, telemechanikę trakcyjną.
Źródło: UMG Gdańsk (opracowanie CNTK i wyginternational. IMC Polska)
5 comments
mike
2007-10-19 at 12:15
Byłoby super ale czy aby my się nie pogrążymy w jednej wielkiej budowie z której do 2012 roku nic nie zostanie zakonczone i ME przeniesione zostaną do innego kraju ?
Skupmy się na priorytetach!
1. Stadion i drogi dojazdowe do niego.
– Słowiackiego
2. Dojazd do portu gdańskiego dla TIRów, które teraz jeżdżą przez centrum miasta (ogranicza to możliwości przepustowe dla portu – jest to waskie gardlo, korki w centrum, niszczenia nawierzchni w centrum)
Jak dla mnie to są priorytety.
pozdrawiam,
mike
PS.
IDZCIE GLOSOWAĆ 21 października.
Odsuńmy dziadowski PIS od władzy!
kamil
2007-10-20 at 08:54
Aga a gdyby udało się pozyskać unijne środki to kiedy taka inwestycja mogłaby się rozpocząć i ewentualnie zakończyć? GPKM III jest rozpisane na lata 2008-2013?
kamil
2007-11-13 at 09:24
dzięki za odp. pracusiu 😛
aga
2008-01-04 at 01:09
Mam refleks…;) Projekt jest z tego co wiem jeszcze w trakcie dopracowywania, ale środki są na niego zarezerwowane w WPI właśnie na te lata.
jurek
2008-02-01 at 02:52
hmm z tego co sie orientuje za skrzyzowaniem jest wulkanizacja ??