W przyszłym roku tramwajem wodnym będzie można przepłynąć się z Gdańska do Sobieszewa. Na razie będzie on pływał „naokoło” przez Westerplatte, ale w następnych latach jego trasa ma wieść Starą Motławą, Martwą Wisłą i Przekopem Wisły. Program ożywienia śródlądowych dróg wodnych jest zapisany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska.
– W połowie grudnia powinna być gotowa dokumentacja tego przedsięwzięcia, roboty budowlane mają się rozpocząć w drugiej połowie 2009 roku – mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych UM Gdańsk. W programie ożywienia dróg wodnych zapisano też m.in. wydłużenie o 125 metrów mola w Brzeźnie. Na cały ten program w WPI zarezerwowano (w latach 2009-2011) blisko 37 mln zł.
Gmina Gdańsk jest jednym z partnerów Urzędu Marszałkowskiego przy realizacji programu „Pętla Żuławska – Rozwój Turystyki Wodnej”. Ze środków zapisanych w gdańskim WPI (12 mln zł w latach 2009-2011) zmodernizowany zostanie most w Przegalinie, wybudowane będą też przystanie w Świbnie i Sobieszewie.
19 mln zł (i kolejne 5 mln zł po roku 2013) zapisano też na rewaloryzację ulic Głównego Miasta, które kolejno będą zyskiwać historyczne oblicze. Do tej pory wydano na to prawie 8 mln zł; w tym roku „historyczną” stała się ul. Piwna. – Niezależnie od projektów w WPI, przygotowujemy się do opracowania koncepcji remontu ul. Długiej – mówi Krzysztof Rudziński.
16 mln zł – połowę w latach 2010-2013, resztę po 2013 r. – miasto chce wydać na budowę dróg i systemów kanalizacyjnych na Wyspie Spichrzów. Rudziński zaznacza jednak, że te inwestycje rozpoczną się dopiero wówczas, gdy deweloperzy „dadzą znak”, że rozpoczynają swoje inwestycje.
Jutro napiszemy, ile środków zapisano w WPI na budownictwo społeczne. Poinformujemy, co o WPI sądzi Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta oraz radni rządzącej Gdańskiem PO, którzy organizują w tej sprawie specjalne posiedzenie klubu.
Nie wszystko wykorzystujemy
Agnieszka Pomaska, gdańska radna, szefowa Komisji Turystyki i Promocji Miasta
Gdańsk ma potencjał, jeśli chodzi o wykorzystanie gospodarki wodnej do celów turystycznych, ale go na razie nie wykorzystuje. Zdecydowanie szwankuje też dbałość o zieleń w Parku Nadmorskim. Na plus można natomiast zapisać np. kampanię Gdańska w CNN czy otwarcie Terminalu Miasto – punktu odpraw lotniczych w centrum. Jest on jednak niestety za mało rozreklamowany.
One comment
Dawid
2008-11-25 at 17:25
Szanowna Pani
Planowanie tramwaju wodnego z Centrum Gdańska na wyspę Sobieszewską płynącego via Westerplatte i następnie naokoło Portu Północnego do Wisły Śmiałej, jest kolejnym miłym ukłonem w kierunku stałego już operatora połączeń wodnych (proszę zgadnąć, dlaczego w przetargach nie ma innych ofert…), wynikającym być może z tego, że jego statki nie przejdą pod mostem kolejowym na Stogach (koło Mostu JPII). Co prawda jest to trasa dłuższa niż Martwą Wisłą, no i bardzo zależna od pogody, ale za to obowiązujące oraz wchodzące w życie od Nowego Roku przepisy dotyczące wyposażenia statków wychodzących na Zatokę Gdańską (dyrektywa unijna) skutecznie przetrzebią ewentualną konkurencję, w związku z tym będzie jak co roku. I w ten sposób cel ćwiczenia będzie osiągnięty…
Brakuje mi natomiast odpowiedzi na pytanie: dlaczego Tramwaj Wodny na Wyspę Sobieszewską ma płynąć przez Zatokę, jeżeli zgodnie z projektem przygotowanym przez miasto trasa ma przebiegać Martwą Wisłą?